2020. április 30., csütörtök

Madarász suli otthon... 5. rész

Váratlan látogató a kertben

Sokan gondolhatják úgy, hogy azért a kertben vagy az udvaron madarászva hiába várunk különleges megfigyeléseket. Pedig érdemes figyelnünk és ezt a tegnapi esetem bizonyítja. Ebéd után kisétáltam az udvarra, amikor hátul valami szokatlant vettem észre.

Egy karvaly a zsákmányával! Nem akartam megzavarni, visszasiettem a lakásba, ahol szóltam a lányoknak, hogy nézzenek ki az ablakon, mert egy furcsa vendégünk van:-) Sajnos bentről a szúnyogháló miatt fotózni nem lehetett a madarat, ezért fogtam a fényképezőgépet és visszaosontam az udvarra. Szerencsém volt! A karvaly ügyet sem vetett rám, csak a zsákmány tépésével volt elfoglalva. Jól megfigyelhető, hogy hím példány, a narancssárga színezés a mellen és a pofán, a kékesszürke hát is erről árulkodik. A tojó barnásabb színezetű és jóval nagyobb méretű. És pont ez adja a tegnapi megfigyelés igazi érdekességét: a kisebb termetű hímek általában apróbb énekesmadarakat: verebeket, cinegéket ejtenek el, zsákmányuk mérete legfeljebb rigóig terjed. Ez a példány pedig egy balkáni gerlét fogott, ami inkább a tojó karvalyokra jellemző. 
A téli időszakban egyébként gyakori ragadozó, főleg a madáretetők réme. Aki télen rendszeresen etette a madarakat, megfigyelhette, hogy időnként a cinegék egy hangos füttyentés után teljesen elnémultak. Ilyenkor pillanatok múlva feltűnik egy gyorsan suhanó árnyék: a riadalom oka, a karvaly! Az Alföldön egyébként nem gyakori fészkelőfaj, de évek óta sejtjük, hogy Bocskaikertben költ. Ezt a nyári megfigyelések is alátámasztják, de nem kizárt, hogy a tegnap, a kertünkben lencsevégre kapott madár párja is már a fészkeléssel van elfoglalva. A költés elején ugyanis a hím eteti a párját, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy lekopasztja a zsákmányt és úgy viszi a fészekhez. 

Jól látszik a zsákmányszerzésben legfontosabb eszköze, a hosszú lába a karmokkal. A középső ujja különösen hosszú, ez segít a préda leszorításában is.

A karvalyok csőre, bár a ragadozókra jellemző horgas csőr, elsősorban nem a zsákmányszerzésben, hanem az elejtett préda tépésében hasznos. 

A madarat kb. 10 percig figyelhettem, majd a kutyától megriadva elrepült, a megkopasztott zsákmánnyal együtt. Sajnos a felrebbenés pillanatát már nem sikerült megörökítenem...

Érdemes tehát nyitott szemmel járni a kertben is, mert sok érdekes megfigyelést tehetünk!
*
Fiókát találtam, mit tegyek?
Ha magányos fiókát találunk, nem biztos, hogy meg kell mentenünk!!! Erről az alábbi linken olvashattok részletesebben:

*

Webkamerák:
Remélem, figyelemmel kíséritek a madárodúk webkameráit. Közben zajlik a madárvonulás, jönnek a később érkezők is! Egyre több madárfaj tér vissza, a Hortobágyon már kék vércséket, szalakótákat, gébicseket is láttak. Szerencsére a webkamerák most is segítenek, hogy az ő életükbe is bepillanthassunk. 


Jó megfigyeléseket a hosszú hétvégén is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése